Informacja starosty o sytuacji na lokalnym rynku pracy

Print Drukuj
Zgłoszenie oferty pracy w celu uzyskania Informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy

Pracodawca ofertę pracy może zgłosić tylko w jednym wybranym przez siebie powiatowym urzędzie pracy: Dokonując zgłoszenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy należy podać informacje dotyczące firmy, zgłaszanego miejsca pracy, oczekiwań wobec kandydatów oraz sposobu, w który urząd będzie realizował ofertę.

Informację na podstawie zgłoszonej krajowej oferty pracy, wydaje starosta (powiatowy urząd pracy):
  • właściwy ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca,
  • w przypadku, gdy ze względu na specyfikę pracy nie da się wskazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy,
  • w przypadku, gdy oferta dotyczy pracy tymczasowej i ze względu na jej specyfikę nie da się wykazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika.
W ofercie pracy zgłoszonej w celu uzyskania informacji starosty badana jest, wysokość proponowanego wynagrodzenia, które nie powinno być niższe niż wynagrodzenie, które otrzymują pracownicy wykonujący pracę tego samego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku. Analizie poddaje się, także zasadność wymagań podanych w ofercie względem rodzaju pracy/stanowiska, którego dotyczy zgłoszona oferta.

Informacja starosty wydawana jest na wniosek podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi w terminie:
  • do 14 dni od dnia złożenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy nie wynika, że istnieje możliwość zorganizowania rekrutacji,
  • do 21 dni od dnia złożenia oferty pracy w przypadku organizowania rekrutacji wśród bezrobotnych i poszukujących pracy.
W celu uzyskania informacji starosty należy złożyć Wniosek o wydanie informacji starosty wraz ze Zgłoszeniem oferty pracy - dostępne w Dokumentach do pobrania

Otrzymana informacja starosty stanowi załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca.

PRZYPADKI, KIEDY INFORMACJA STAROSTY NIE JEST WYMAGANA

W sprawie o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca nie ma obowiązku przedkładania informacji starosty, jeżeli:

1) cudzoziemiec spełnia warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców
np. cudzoziemiec :
- jest obywatelem Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy i wykonuje prace pielęgnacyjno-opiekuńcze lub jako pomoc domowa na rzecz osób fizycznych w gospodarstwie domowym;
- jest trenerem sportowym lub sportowcem, wykonującym pracę na rzecz klubów sportowych i innych podmiotów, których działalność statutowa obejmuje upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- jest lekarzem lub lekarzem dentystą, odbywającym szkolenie lub realizującym program specjalizacji, na podstawie przepisów w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów,
- cudzoziemiec w okresie bezpośrednio poprzedzającym złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę był zatrudniony przez okres nie krótszy niż 3 miesiące u tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku zgodnie z oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanym do ewidencji oświadczeń, o którym mowa w art. 87 ust. 3 lub 4 ustawy – pod warunkiem przedstawienia oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanego do ewidencji oświadczeń i umowy o pracę oraz dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne,
- cudzoziemiec będzie wykonywał pracę w zawodzie określonym w wykazie stanowiącym załącznik do Rozporządzenia -TUTAJ

2) zawód, w którym cudzoziemiec ma wykonywać pracę, lub rodzaj pracy, która ma być mu powierzona, znajduje się w wykazie, określonym przez wojewodę właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy, siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi albo pracodawcy użytkownika, odpowiednio do właściwości miejscowej starosty (wykaz Wojewody Podlaskiego - TUTAJ)

3) cudzoziemiec spełnia warunek określony w art. 88c ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy potwierdzający, iż cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę ukończył uczelnię z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej albo jest uczestnikiem studiów doktoranckich odbywanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub przez 3 lata poprzedzające złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przebywał legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a pobyt był nieprzerwany w rozumieniu art. 195 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Informacje o publikacji dokumentu