Nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia - Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku profesjonalnym realizatorem polityki rynku pracy, skutecznie inspirującym partnerów do wspólnych działań na rzecz poprawy sytuacji na regionalnym rynku pracy oraz wspierającym osoby dorosłe w procesie planowania i rozwoju kariery zawodowej.
Dbamy o jakość i rzetelność naszych usług.
Chcesz załatwić sprawę w urzędzie? Umów się telefonicznie
Nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia
1 czerwca 2025 weszła w życie ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r., poz. 620), wprowadzając znaczące zmiany w funkcjonowaniu publicznych służb zatrudnienia oraz świadczeniu form pomocy.
Nowe przepisy mają na celu modernizację systemu zatrudnienia, uproszczenie procedur i lepsze dostosowanie usług publicznych służb zatrudnienia do potrzeb współczesnych pracowników, pracodawców oraz osób poszukujących pracy.
Ustawa zakłada między innymi:
- możliwość rejestracji w urzędzie pracy powiązanym z miejscem zamieszkania, a nie, jak dotychczas, z miejscem zameldowania
- umożliwienie wszystkim rolnikom nieposiadającym stałych dochodów skorzystania z usług i instrumentów dostępnych w urzędzie pracy
- wsparcie seniorów na rynku pracy poprzez umożliwienie pracodawcom otrzymania dofinansowania za zatrudnianie seniorów, wynoszącego do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie
- zniesienie ograniczeń wiekowych przy otrzymaniu wielu rodzajów wsparcia, takich jak bon na zasiedlenie, o który do tej pory mogły się ubiegać tylko osoby do 30. roku życia
- poprawę efektywności funkcjonowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS), między innymi poprzez otwarcie dostępu do KFS także osobom zatrudnionym na podstawie umowy cywilnoprawnej lub prowadzącym własną działalność
- zwiększenie wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin oraz opiekunów, a także wsparcia dla grup szczególnie wrażliwych na rynku pracy – poprzez współpracę urzędu pracy z instytucjami pomocy społecznej i podmiotami ekonomii społecznej
- aktywizację osób biernych zawodowo
- wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia (bon na kształcenie ustawiczne, pożyczka edukacyjna, staż w formie zdalnej, pakiet aktywizacyjny)
- cyfryzację usług – m.in. indywidualne konta online dla klientów urzędów pracy
- zmianę nazwy Centrum Informacji Planowania Kariery Zawodowej na Centrum Poradnictwa Zawodowego
Ustawa nakłada na podmioty publiczne obowiązek zgłaszania ofert pracy do systemu ePraca (obecnie Centralna Baza Ofert Pracy). Dotyczy to podmiotów określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj:
- organy władzy publicznej,
- organy samorządów gospodarczych i zawodowych,
- podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,
- podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
- podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Ofertę pracy można zgłosić:
- za pomocą portalu praca.gov.pl (formularz zgłoszenia oferty PSZ-ZOPP)
- za pomocą poczty elektronicznej do wybranego powiatowego urzędu pracy.
Tekst ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia - link (Dz.U. 2025 poz. 620)